Audio performans Jasne Jasne Žmak

Uzimajući borbu za osiguranje javnog prostora, kako konkretnog, fizičkog, tako i medijskog, kao okosnicu građanskih pokreta poslednjih dvadesetak godina, audio performans „Ja sam budućnost“ Jasne Jasne Žmak „stvara prostor za zamišljanje budućnosti kakvu bismo možda danas živjeli da tih pokreta nije bilo“.

jasna zmak.jpg

Rad ne imenuje pojedinačne pokrete i ne bavi se njihovim dosezima, već operiše u polju spekulativne fikcije. Iako se odvija u nekoj neodređenoj sadašnjosti, zapravo se referiše na period proteklih dvadesetak godina, od devedesetih naovamo, kao vreme radikalnih promena naše zajedničke, društvene stvarnosti, zamišljajući posledice do kojih bi došlo da pojedine građanske inicijative nisu nikada postojale. Unutar tog distopijskog žanra, rad je i referenca na kultnu pesmu benda Majke, koja je obeležila devedesete godine u Hrvatskoj.

Audio performans ja sam budućnost (autorka: Jasna Jasna Žmak; glas: Milica Manojlović) možete preslušati i skinuti ovde. Time se, za razliku od javnog prostora kao uobičajene lokacije umetničkih audio tura, projekat izmešta u privatni, intimni prostor koji, u toj imaginirnoj budućnosti, predstavlja jedini preostali sigurni prostor.

U tom smislu, ja sam budućnost je i oblik otpora cinizmu i defetizmu, podsećajući na važnost građanskih otpora u ostvarivanju slobodnih javnih prostora, kako onih doslovnih, tako i metaforičkih.

U razgovoru za www.kulturpunkt.hr, autorka navodi i uobičajena opravdanja za nedelovanje: „Mislim da se mnoge, ne samo moje, osobne ‘isprike’ uglavnom kreću u sličnom opsegu koji je definiran nekom kombinacijom cinizma, defetizma i narcizma, od navodnog nedostatka vremena, preko navodne besmislenosti takvog tipa angažmana, do nevoljkosti javnog izlaganja, i u radu se spominje čitav niz konkretnih primjera takvog tipa rezoniranja.“

Jasna Jasna Žmak je dramaturškinja, scenaristkinja i spisateljica. Od 2012. godine radi kao asistentkinja na Odseku dramaturgije Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu. Objavila je dva teksta za izvedbu, jednu proznu knjigu i niz kratkih priča i kritičkih tekstova. Izvedbu rada ja sam budućnost omogućila je SOLIDARNA – Zaklada za ljudska prava i solidarnost.

jasna zmak1.jpg

Leave a Reply

