Protestna predstava “OFF” u Novom Sadu

Nekoliko meseci pre proglašenja Novog Sada za prestonicu kulture, glumci teatra Ujvideki Szinhaz premijerno su odigrali predstavu “Off”, u kojoj su izneli svoje ogorčenje odnosom prema institucijama kulture. Predstava je podstakla gledaoce da se aktiviraju, potpišu peticiju i uruče je gradskim vlastima.  

off1

Ideja za predstavu koja je “van sistema i van zvanične sezone” došla je nakon odluke Grada da za 15 procenata smanji pozorišni budžet, a nakon toga i racionalizacije koja je onemogućila da se produže ugovori zaposlenih na određeno vreme. Glumci su tad predložili da urade planiranu šestu premijeru bez budžeta, a uprava ih je podržala. Predstava je nastala po motivima teksta Katalin Ladik koji je pobedio na Takmičenju mađarskih dramskih pisaca “Buđenje u Vroclavu”, i ličnih priča aktera predstave, a režirao ju je Zoltan Puškaš. Pored autentičnih uvida u uslove u kojima rade domaća pozorišta, gledaoci sa sobom mogu da ponesu i dokument sa pomenutom odlukom Gradskog Veća Novog Sada.

off2

Poslednjeg dana 61. Sterijinog pozorja, za goste festivala je organizovano specijalno igranje predstave “Off”. Poznati sarajevski reditelj Haris Pašović tada je inicirao pisanje peticije za očuvanje ovog umetnički izuzetno uspešnog teatra. Pismo sa sledećom sadržinom: “Upravo smo gledali predstavu ‘Off’, potreseni smo onim što smo čuli. Molimo vas da rešite ovaj problem pozitivno. Novosadsko pozorište je jedno od najboljih u zemlji i regionu”, adresirano je na nadležne za kulturu Gradskog veća Novog Sada, a potpisali su ga reditelji, glumci i drugi ljudi iz sveta pozorišta, umetnici, muzičari, kritičari, novinari, studenti, publika iz Novog Sada i drugih gradova bivše Jugoslavije.

Pozorišna kritičarka Ana Tasić ovako je opisala mobilišući efekat predstave: “U finalu nam glumci prikazuju scenu odustajanja. Prestaju da igraju, napuštaju salu, da bi se kasnije vratili u svojstvu publike. U poslednjoj sceni samo zure u nas, gledaoce ili glumce na (društvenoj) pozornici. U ovoj sjajno osmišljenoj, višeznačnoj, moćnoj i potresnoj sceni, označava se bolna mogućnost kraja teatra. Uznemirujuće je i to što se diskretno sugeriše da smo mi, gledaoci, možda sledeći koji ćemo krenuti tim putem odustajanja. Pod svetlima reflektora, mi smo (simbolički) na potezu. ‘Off’ je slučaj fantastično osmišljenog, vrhunski estetizovanog i angažovanog teatra par exellence, zato što je publika izašla iz tradicionalne sfere pasivnosti, i ušla u polje jasnog društvenog delovanja (pisanje i potpisivanje peticije).”

off3

Predstava “Off ‒ prevazilaženje granica” u septembru je gostovala na 41. Festivalu MOT u Skoplju, a sledeće izvođenje na matičnoj sceni je 16. novembra. Uloge tumače: Livia Banka, dobitnica Patakijevog prstena, Arpad Mesaroš, dobitnik Sterijine nagrade, Gabriela Crnković, Terezia Figura, Daniel Gomboš, Daniel Husta, Ištvan Kereši, Judit Laslo, Atila Nemet, Gabor Pongo i studenti Akademije umetnosti u Novom Sadu: Stanislava Orlović, Robert Ožvar i Bence Salai.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s