Bilbord umesto Krleže

Dok se na drugim stranama sveta murali i drugi oblici ulične umetnosti posmatraju kao deo kulturne baštine, u zemljama bivše Jugoslavije svest o tome šta sve čini javni prostor i dalje je u začecima. O tome svedoči i najnoviji niz uništavanja vrednih murala u regionu, i tek poneki pozitivni primer.

murali

Veoma efektan Krležin portret, simbolično izveden na zgradi u Krležinoj ulici u Karlovcu (autor Leonard Lesić), za kratko vreme postao je zaštitni znak grada. Ipak, uništen je da bi se u zgradu uvela termoizolacija. Uprkos dobroj volji udruženja koje je produciralo izvođenje murala, i samog umetnika, koji su bili raspoloženi da projekat ponove, savet stanara rešio je da na zgradu postavi bilbord.

Primera ima još. Veoma efektan mural na fasadi škole „Marija i Lina“ u Umagu prenosio je ekološku poruku: na njemu je u tehnici crteža bila prikazana ruka koja nabraja četiri postulata ekološke održivosti (Miron Milić – „Reuse-Reduce -Recycle-Reinvent“). Uništen je zbog korišćenja motiva tri prsta.

murali2

Zidovi u Branimirovoj ulici u Zagrebu i Mostarskoj ulici u Beogradu bili su istaknuti primeri lokalnog strit-arta, a prošle godine je prvi delimično, a drugi, koji su oslikali srpski umetnici i gosti Mikser festivala, u potpunosti je uništen zbog realizacije Beograda na vodi.

murali3

Uništeni su i murali koje su studenti Akademije likovnih umetnosti u Beogradu pod mentorstvom profesorke Vesne Knežević izveli u prostoru železničke stanice Prokop, o čemu autori i organizatori projekta nisu bili čak ni bili obavešteni.

U jednom slučaju je reakcija javnosti uspela da zaustavi uništavanje. Skandalozna izjava gradonačelnika Leskovca, kojom je obrazloženo uništavanje murala Joškina Šijana u bašti Doma kulture u Grdelici, toliko je zaprepastila stanovnike ovog grada, da su brza reakcija i najave protesta sprečile da mural bude uništen u celini.

„Ono što zabrinjava više nego samo uništavanje pojedinačnih radova, jeste odsustvo ikakve svesti o tome ŠTA je uopšte to što je uništeno. Zbog čega se slika percipira kao nešto vredno ako je u ramu i pripada nekome, a bezvredna ako je na zidu i pripada svakome? Ovakav odnos prema slici u javnom prostoru dovodi nas do zaključka da se pojam kulturne baštine tretira isključivo kao veza sa spomenicima davne prošlosti, potpuno izolovan u odnosu na umetničko delovanje savremenika“, piše Adrijana Danilović na sajtu Kontrapress. U njenom tekstu možete pročitati detaljan izveštaj o uništenim muralima.

 

S druge strane, paralelno sa uništavanjem od strane institucija i vlasti, vidan je i napor nezavisne scene da što više radova mapira i dokumentuje, i na taj način doprinese afirmaciji ulične umetnosti. Tako je organizacija KURS pre nekoliko godina sprovela istrаživаnje na temu “Istorijаt oslikаvаnjа murаlа u Beogrаdu”, a kao rezultat je na njihov sajt postavljena mapa grada sa lokacijama murala, tabela sa pregledom oslikanih murala od 1970. godine do danas, kao i foto dokumentacija. Nažalost, pored mnogih murala piše „uništen“.

murali4

U Beogradu je prošle godine ulični umetnik Artez oslikao mural sa likom Jovana Ćirilova, u Knez Miletinoj 17, u blizini Bitef teatra, a nedavno je u Sarajevu oslikan i najveći mural posvećen Dejvidu Bouviju na svetu, površine 13 x 10.5 metara. Mural se nalazi u Kampusu Univerziteta u Sarajevu (bivša kasarna Maršal Tito), gde se održava i festival ulične umetnosti. Pozitivni primeri stižu i iz Crne Gore. U Herceg Novom su gradske vlasti nedavno raspisale konkurs za oslikavanje murala u okviru festivala “Street art”, koji se održava od 17. do 21. juna. Radovi na temu “More” će tokom festivala biti oslikani na četiri lokacije u gradu.

murali5

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s