Muzički “Vojcek” pozorišta Le Studio

U beogradskom kamernom teatru Le Studio igra se koncertna predstava “Tom Vejtsov Vojcek”, omaž legendarnom “Vojceku” Boba Vilsona, za koji je Vejts pisao muziku. Umesto Vejtsovog orkestra, na sceni je poznati tribjut bend Rain dogs, a priča o siromašnom vojniku lako uspostavlja vezu sa današnjim vremenom.

vojcek

“Vojcek” je nastao na osnovu vesti iz crne hronike: vojnik narušenog mentalnog zdravlja postaje ljubomoran zbog neverstva svoje partnerke, i ubija je. Bihner je dramu pisao koristeći medicinske dokumente namenjene suđenju. Godine 1837, Bihner odlazi u izgnanstvo u Francusku da bi izbegao nalog za hapšenje izdat zbog njegovog političkog angažmana među najsiromašnijima. Oboleva od tifusa i umire sa 23 godine, ostavljajući nedovršeni komad, koji bez obzira na to vrši veliki uticaj na potonju istoriju drame.

“Ovo je jedna od prvih proleterskih opera, u smislu da se bavi radničkom klasom. Zato sam se i ja zainteresovao za nju”, rekao je Tom Waits. Proleterski element lako se čita u Vojcekovim dijalozima sa Kapetanom, u kom stalno ističe činjenicu koju često previdimo: ljudima koji žive u ekstremnom siromaštvu moral je nedostupan, oni ne mogu sebi da ga priušte jer se u svakom trenutku bore samo za goli opstanak. Jedan krajnje radikalan način borbe za golu egzistenciju ogleda se u Vojcekovom prodavanju svog tela za medicinske ekperimente.

vojcek2

Francuski reditelj Jean-Baptiste Demarigny, koji je zajedno sa scenografkinjom Sanjom Maljković pre tri godine otvorio ovo pozorište, podseća na istoriju tumačenja “Vojceka”: drama je ponovo otkrivena početkom 20. veka, a nakon Brehta, preuzima je marksistička tradicija, koja individualnoj odgovornosti pridodaje i pitanje socijalnog determinizma.

Tom Vejts komponuje pesme za ovu dramu na samom kraju 20. veka, kada je umesto marksizma, svet izabrao varvarstvo: “Drugim rečima, God’s away on business, i to na duže vreme. Napuštenost se proširuje na sve društvene slojeve, prvi put se čuje za melanholiju Kapetana na koju brehtovska tradicija nije obraćala pažnju”, piše u svom osvrtu Jean-Baptiste Demarigny, koji ističe i da su brojna tumačenja do sad bila usredsređena na stepen Vojcekove krivice, dok je lik Mari, njegove neverne partnerke, trpeo jednoglasnu osudu. U ovoj postavci reditelj je nastojao da bolje osvetli i opravda lik hrabre žene koja bira da podiže dete sama, u kvartu u kom žive prostitutke, kako joj niko ne bi smetao.

“U nekom živom teatru svaki bismo dan pristupili probama proveravajući jučerašnja otkrića, spremni poverovati da nam je ponovo promakla ona prava igra. Ali mrtvački teatar pristupa klasicima sa stanovišta da je nekad neko pronašao i odredio kako ih treba igrati”, rekao je Peter Brook.

Originalna muzika: Tom Waits i Kathleen Brennan, izvođenje: Rain dogs. Režija i dizajn svetla: Jean-Baptiste Demarigny. Scenografija i video dizajn: Sanja Maljković. Glume: Rain Dogs / Le Studio.

Posle predstave, Le Studio, koji je i član Asocijacije Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS), poziva gledaoce na druženje i razgovor sa autorima u opuštenoj atmosferi prostora koji više podseća na nečiju dnevnu sobu ili bar, nego na klasična pozorišta.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s