Tumačenje umetnosti devedesetih

U Narodnom muzeju u Beogradu 19. februara u okviru završnice izložbe „Pit Mondrijan. Slučaj kompozicije II“ održan je razgovor pod nazivom „Etika, radikalizam, umetnost opasnosti“. Razgovor se prvenstveno ticao različitih modela tumačenja umetnosti u Srbiji devedesetih godina, a u njemu su učestvovali autori prelomnih izložbi tog vremena Jerko Denegri, Miško Šuvaković i Branislav Dimitrijević. Moderator je bio Stevan Vuković.

kompozicija

Razgovor je započet razmatranjem delova tekstova Denegrija, Šuvakovića i Dimitrijevića o radovima nekih od umetnika zastupljenih na izložbi „Pit Mondrijan. Slučaj kompozicije II“.

Učesnici su pokušali da rekonstruišu različita tumačenja kritičkih pozicija umetnika koji su delovali u “vreme krize” (kako navodi Denegri), “u entropijskoj kulturi” (prema navodima Šuvakovića) odnosno u “društvu opasnosti” (prema navodima Dimitrijevića). Takođe, jedan tematski okvir razgovora se ticao i teorijske i kustoske artikulacije strategija otpora neprihvatlјivim paradigmama koje su devedesetih nametale zvanične institucije kulture i mediji.

Izložba „Pit Mondrijan. Slučaj kompozicije II“ koja je otvorena krajem novembra, osim centralnog eksponata „Kompozicija II“, obuhvata i radove desetak domaćih umetnika čiji su radovi u specifičnoj interakciji sa jednim od najznačajnijih umetnika apstraktnog slikarstva 20. veka. U okviru izložbe zastupljeni su radovi Gorana Đorđevića, Nikole Pilipovića, Aleksandra Dimitrijevića, Zorana Naskovskog, Jelice Radovanović, Dejana Anđelkovića, Dobrivoja Krgovića, Mrđana Bajića i Vesa Sovilјa, kao i dva neautorizovana projekta. Fotografskim zapisima i drugim dokumentarnim materijalom prezentovani su oni radovi savremenih umetnika koji nisu bili sačuvani. Takođe, jedna umetnička instalacija uključuje i nekoliko značajnih dela iz Zbirke strane umetnosti Narodnog muzeja u Beogradu.

Tokom pripreme projekta autorke izložbe Jelena Dergenc i Simona Ognjatović rasvetlile su mnoge muzeološke i umetničke kontekste u koje se Mondrijanova slika periodično uplitala tokom nekoliko decenija. Putem ovih priča moguće je razumevati različite pozicije i shvatanja koja su definisala umetničku, kulturnu i društvenu realnost u lokalnom kontekstu. Sama namera autorki je da se ovim projektom otvori pitanje uloge muzeja u stvaranju i legitimisanju vrednosti, značenja i umetničkih pozicija, kao odnosa muzeja kao mesta proizvodnje memorije i žive umetničke produkcije.

Izložba je otvorena do 22. februara, a nakon toga se Narodni muzej zatvara kako bi se nastavila njegova rekonstrukcija. Narodni muzej biće ponovo otvoren maja 2016. godine.

http://www.narodnimuzej.rs/event/pit-mondrijan-slucaj-kompozicije-ii/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s