Kako danas čitati i govoriti revolucionarnu poeziju?

Premijera predstave „Nije to crvena, to je krv!“, u režiji Bojana Đorđeva i produkciji Teorije koja Hoda (TkH), biće održana 1. novembra u Centru za kulturnu dekontaminaciju (CZKD). Predstava je nastala kao rezultat istraživanja mogućnosti prevođenja revolucionarne poezije u izvedbeni gest i uspostavlja veze između jugoslovenske komunističke, revolucionarne i partizanske poezije i performansa.

Kako danas čitati i govoriti revolucionarnu poeziju

Zadatak troje izvođača (Miloš Đurović, Stipe Kostanić i Ana Mandić), kako je navedeno u najavi, jeste potraga za utelovljenjem i društvenom situacijom te poezije danas. Oni joj se približavaju raščlanjavajući je, tražeći joj ritam, osluškujući je i predajući joj se, te je smeštaju u koordinate izvedbenog, kolektivnog vremena i prostora i javnu sferu današnjice, koja se prema revolucionarnim idejama uglavnom odnosi sa, u najblažoj varijanti, postmodernim cinizmom, ili antiideološkom histerijom. Komunistička, revolucionarna i partizanska poezija, uprkos predrasudama i klišeima o soc-realizmu, propagandi i antikomunističkom nipodaštavanju, ostaje snažan umetnički izraz, neraskidivo vezan uz revolucionarne i avangardne ideje kreiranja novog, boljeg sveta, navode organizatori.

Nematerijalna, namenjena izvedbi – koja ne postoji bez društvenog i kolektivnog trenutka – jugoslovenska revolucionarna poezija nastala je u Narodnooslobodilačkoj borbi, u gerilskim uslovima ratovanja, i to kao jedan od brojnih umetničkih oblika (grafike, stripovi, predstave, pa čak i koreografije, kao ravnopravni oblik borbe). Poezija je bila pogodna za gerilske uslove, jer se lako zapisuje i distribuira: nije potrebno ništa osim jasne vizije novog sveta i kristalisanja, prevođenja jezika u ritam, u vreme. Rame uz rame kao partizani borili su se avangardni umetnici i narod, koji se uz pisanje poezije opismenjuje. Ta činjenica partizansku poeziju zauvek i pozicionira izvan uskih rasprava o autonomiji ili političnosti umetnosti. Pesnici svojim stihovima samorefleksivno i precizno pozicioniraju umetnost u područje borbe. Ona nije zamena za borbu ili zamena za politiku, niti služi nekoj ideji, već je njen neodvojivi deo. Tako su umetničko stvaralaštvo, revolucija i borba neraskidivo vezani u stihovima Pope, Kajuha, Župančiča i drugih, i to je “crvena nit” koja prošiva i oblikuje tekst predstave, kaže se u najavi predstave.

Scenski pokret u predstavi osmislila je Selma Banich, a scenski prostor potpisuje vizuelni umetnik Siniša Ilić. U ekipi predstave su i Maja Mirković (kostim), Dijana Marojević Diklić (scenski govor), Katarina Popović (grafičko oblikovanje) i Dragana Jovović (produkcija).

Predstava je nastala u koprodukciji TkH sa CZKD-om, uz finansijsku podršku Ministarstva kulture i informisanja Srbije, Program „Kultura“ Evropske unije kroz projekat „Create to Connect, te Hartefakt fonda.

Pesnici i pesme čiji su delovi korišćeni su: Kosta Abrašević (Crvena), Matej Bor (Gazimo, gazimo), Branko Ćopić (Pjesma mrtvih proletera), Oskar Davičo (U spomen na tamnovanje Svetozara Markovića), Mak Dizdar (Zaborav), Slavko Janevski (Eho razbojničke pesme), Živko Jeličić (Majke), Karel Destovnik Kajuh (Majci palog partizana, Preko smrti stupamo u slobodu, Naša pesma, Pevaćemo silovite pesme), Jure Kaštelan (Pjesme o mojoj zemlji, Tifusari), Ivan Goran Kovačić (Jama, Naša sloboda, Samome sebi), Dušan Matić (Uspavanka za poginule koji nemaju više od dvadeset godina), Vladimir Nazor (Na Vučevu), Vasko Popa (Oči Sutjeske), Jovan Popović (Sunce u rukama), Marko Ristić (Svanula krv), Izet Sarajlić (Rođeni 23. Streljani 42), Aco Šopov (Ljubav), Radonja Vešović (Spavač, Šta da kažem tvojoj majci), Slavko Vukosavljević (Kadinjača), Oton Župančić (Pesniće, dužnost znaš?).

http://www.czkd.org/nije-to-crvena-to-je-krv/

http://www.seecult.org/vest/nije-crvena-je-krv

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s