Na barikadama

Video instalacija „Na barikadama“ autorke Sanje Iveković biće izložena od 7. do 12. jula u Pogonu Jedinstvo u Zagrebu, što će biti njena premijera u Hrvatskoj. Autorka je za instalaciju koristila fotografije žrtava višednevnog masakra vojske i policije u Kvangdžuu 1980. godine kada je stradalo oko dvesta četrdeset ljudi na demonstracijama protiv diktatora Čon Tu-Hvana.
Reč je o desetokanalnoj video instalaciji nastaloj na osnovu više od tri stotine fotografija ljudi mrtvih ili proglašenih nestalima nakon masakra u Kvangdžuu. Autorka je fotografije dobila od nevladine organizacije Demokratsko udruženje za časne osobe i porodice žrtava, a na samom materijalu je napravila digitalne intervencije ‒ zatvorila je oči portretisanim žrtvama masakra koji se dogodio u maju 1980.
Prema navodima Toma Holerta u tekstu „O pevušenju zajednice ‒ Na barikadama Sanje Iveković“, manipulisane slike mrtvih se u video instalaciji pokazuju na deset ekrana, a prekidane su kratkim snimkama mladih Korejaca koji pevuše melodiju 임을 위한 행진곡, što grubo prevedeno znači „Pesma ljubavnika“ ili „Marš za ljubav“.

Na Barikadama
To je pesma o duhovnom braku dvoje ljubavnika koji su umrli na barikadama 1980. Komponovao ju je anonimni autor tokom nemira i nasilja, a u Južnoj Koreji je dobila posebnu funkciju, jer se uvek iznova slušala i pevala na političkim demonstracijama opozicionog pokreta, kao i tokom pobuna u junu 1987, koje su na kraju dovele do uvođenja predstavničke demokratije 1993.
„Možda je to alternativna himna, himna alternativi. Pevušeći je zatvorenih očiju i slušajući je videćim očima budi slike drugog sveta koji je iza nas i ispred nas, dok lepota utopije ulazi u nedokučivu vezu s užasima sećanja. Međutim, ko je voljan i ko može slediti melodiju, stupa time u zajednicu na koju se poziva i koju možda čak i priziva. Koji su uslovi pod kojima stupamo u savezništvo i za šta? Sanja Iveković u ‘Na barikadama’ ne daje odgovor na to, već umesto toga daje predlog – predlog kako se nositi s nadom da se povest ne može zatvoriti“, naveo je Tom Holert o instalaciji „Na barikadama“, koja je prikazana na 8. bijenalu u Kvangdžuu.
Trenutno se instalacija nalazi u kolekciji Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, Mudam Luxumbourg.
Delo Sanje Iveković obeleženo je kritičkim diskursom o politici slike i tela. U njene umetničke strategije ubrajaju se analize medijske konstrukcije identiteta kao i politički angažaman, solidarnost i aktivizam. Deluje na području performansa, videa, instalacija i javnih akcija od početka 70-ih godina XX veka, a od 90-ih se bavi propašću socijalističkih režima i posledicama trijumfa kapitalizma i tržišne ekonomije nad uslovima života, posebno žena.

http://www.seecult.org/vest/na-barikadama-sanje-ivekovic

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s