Otvaranje izložbe „20‒25‒29“

U utorak 3. juna u Centru za kulturnu dekontaminaciju otvorena je izložba fotografija „20‒25‒29“, autora Srđana Veljovića.

To je izložba fotografija nastalih u periodu od 2008. do 2010. godine na mestima sećanja ili obeležavanja važnih, za SFRJ, konstitutivnih datuma. U tom smislu, i sam naslov izložbe referira na tri važna datuma: 20. oktobra je obeležavan Dan oslobođenja Beograda od okupatora u Drugom svetskom ratu, 25. maja je proslavljan Dan mladosti, to jest rođendan predsednika Josipa Broza Tita i, naposletku, 29. novembra je bio verovatno najvažniji praznik u bivšoj SFRJ, Dan Republike.

Izlozba 20-25-29

„Dan oslobođenja Beograda u Drugom svetskom ratu obeležavan je 20. oktobra komemoracijom na Groblju oslobodilaca Beograda, prigodnim programom u školama. Dan mladosti je obeležavan 25. maja, sletom na stadionu JNA u Beogradu, uz masovno učešće mladih,  čemu je prethodilo višednevno nošenje štafete kroz celu zemlju, koja je tom prilkom predavana Josipu Brozu, dok je Dan Republike postao jesenja porodična svetkovina od nekoliko neradnih dana.

Ovi datumi su, uz još pokoji ravnomerno raspoređen tokom godine, imali kohezionu ulogu, uspostavljali zajednicu ponavljanjem  narativa kojima su  iznova deklarisane vrednosti na kojima zajednica počiva. To jeste činjeno prinudno, posredstvom jasno definisane i striktno sprovođene kulturne politike, ali ne represivno jer je bilo široko i štedro prihvaćeno. “Stvar je radila“, kaže autor Srđan Vejnović, objašnjavajući kontekst svoje izložbe.

No, na talasu istorijskog revizionizma koji su donele devedesete i dvehiljadite godine u Srbiji, socijalistički spomenici postali su „označitelji otkačeni od označenog“, kako kaže sam autor. Osnovna tema njegove izložbe zapravo je taj prazan prostor u koji su mnogi pokušali da intervenišu, da unose nova značenja, često izneveravajući osnovnu ideju antifašizma pod kojom su ti „označitelji“ i nastali. „U tom praznom prostoru stvari su nastavile da se odvijaju po inerciji. Rituali su, samoodržavani, uvek imali dovoljan broj izvođača za reprodukciju i donekle su postali otvorena platforma u koju su se učitavala razna značenja, a vrlo često su to činili i oni koji su se svojom realnom politikom trudili da potru ono prvobitno označeno. Na primer antifašizam. S druge strane, ne postoji dovoljno jak ili dovoljno jako nametnut nov narativ koji bi preuzeo kohezionu ulogu starih“, piše Srđan Veljović.

 

http://www.czkd.org/izlozba-fotografija-20-25-29/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s