Vitez švedskog stola

Čitav opus Nenada Veličkovića obeležen je kombinacijom humora i društvenog angažmana. I ovoga puta reč je o aktuelnoj temi: položaju balkanskog/sarajevskog pisca spram evropskih fondova za kulturu, koji je Veličković satirički osvetlio u zbirci priča „Vitez švedskog stola“ (Fabrika knjiga, 2013).

Nenad Velickovic

Zbirku autoironičnog naziva „Vitez švedskog stola“ čini trinaest priča koje objedinjuje pomenuta tema položaja balkanskog pisca u novom evropskom kontekstu. Veličković, između ostalog, opisuje česte boravke u raznim kulturnim rezidencijama širom Evrope, pisanje tekstova po porudžbini, kao i sve veću finansijsku zavisnost pisaca i umetnika od evropskih fondova za kulturu.

U „Vitezu švedskog stola“ humor se javlja kao odbrana od nelagode zbog pristajanja na pravila igre, pošto autor najpre opisuje klišeiziran pristup piscima koji dolaze s Balkana ‒ posebno iz Sarajeva ‒ a potom i namerno izneveravanje uvek istog korpusa očekivanja. Kritično-satirični prikaz koji ova knjiga nudi uključuje i oštar pogled na kolege pisce koje prvenstveno zanimaju bogate trpeze, a humanizam ‒ kako kaže autor ‒ samo ako je jeftin. Kao i u svojim ranijim knjigama, Veličković često preuveličava ili karikira kako bi izazvao polemiku i čitaoca naveo na razmišljanje, uvek zagovarajući pravo na postavljanje pitanja, kao i pravo na preispitivanje svih autoriteta.

Nenad Velickovic3

Nenad Veličković (1962) živi, radi i piše u Sarajevu. Asistent je na Odsjeku za književnosti naroda Bosne i Hercegovine na Filozofskom fakultetu u Sarajevu. Njegov roman prvenac „Konačari“ preveden je na nemački, slovenački i italijanski jezik, a među ostalim delima nalaze se romani „Otac moje kćeri“ i „Sahib“, zbirka priča „Đavo u Sarajevu“, satirični priručnik „Viva Sexico“, te knjiga „Školokrečina“, u kojoj je tema ideološke indoktrinacije kroz školski sistem dramatizovana u formi đačkog dnevnika.

Po tekstu Nenada Veličkovića u sarajevskom Pozorištu mladih igrana je društveno angažovana predstava za mlade „Vremenski tunel“, koja kroz humor radi na rušenju istorijskih, patrijarhalnih i ideoloških stereotipa. Nenad Veličković je i jedan od urednika časopisa za književnost u školi Tekstura, koji izlazi u Srbiji, i magazina za pravednije obrazovanje Školegijum, koji izlazi u Bosni i Hercegovini. Koosnivač je književnog festivala „Na pola puta“ u Užicu.

http://www.fabrikaknjiga.co.rs/

 

http://www.napolaputa.net/

 

http://www.grupa484.org.rs/publikacije/mi-i-oni-drugi/tekstura

 

http://www.skolegijum.ba/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s