Vrt uživanja Mladena Miljanovića

Multimedijalni projekat Vrt uživanja mladog bosanskog umetnika Mladena Miljanovića, uspešno je predstavljen na 55. Bijenalu u Veneciji. Projekat sačinjen od tri celine: mermernog triptiha po motivima H. Boša, video rada i prostorne instalacije, bavi se individualnim užitkom u post-tranzicionom društvu.

vrt uzivanja

 

Mladen Miljanović rođen je 1981. godine u Zenici, a studirao je Akademiju likovnih umetnosti u Banja Luci i Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu. U svojim radovima on se suočava sa simbolima i motivima rata, ispitujući odnos prošlosti i savremenog društvenog konteksta u najrazličitijim vrstama medija.

Osnovna tema projekta Vrt uživanja jeste oblast privatnog užitka u savremenom bosanskom društvu, a rad na specifičan način ilustruje socio-politički i kulturološki kontekst podneblja u kom je nastao. Figure predstavljene u Miljanovićevoj interpretaciji čuvenog triptiha Hijeronimusa Boša jesu obični ljudi ukorenjeni u banalnu svakodnevicu post-tranzicionog sveta. Na triptihu je predstavljeno više od stotinu motiva sakupljenih sa nadgrobnih ploča centralnog Balkana, realizovanih tehnikom graviranog crteža na mermernoj ploči, što je široko prihvaćena tehnika za izradu nadgrobnih spomenika na ovim prostorima. Projekat se temelji na ličnom iskustvu umetnika, koji je pre studija radio portrete na nadgrobnim spomenicima. ,,To je pojava kasnih osamdesetih i ranih devedesetih, a kad se kič pojavi kao dominantan u društvu, konflikt može brzo da uslijedi. Iz tog razloga, ova izložba nas uči da, kada prepoznamo nove pojave kiča, pronađemo načine kako da preventivno djelujemo”, kaže Miljanović.

vrt uzivanja1

 

Zanimljivo je da umetnik tumači pojavu kiča i turbofolka kao manifestaciju nepodnošljivosti individualne želje. S tim u vezi, na 55. Bijenalu u Veneciji Miljanović je otvorio izložbu performansom Težina želja, u kom je više od sat vremena držao mermernu nadgrobnu ploču. Postavku je pratio i video rad Dopadljiva harmonija apsurda, u kojem članovi Banjalučke filharmonije istovremeno sviraju svoje omiljene melodije. U brojnosti melodija ogleda se i raznolikost bosanskohercegovačkog prostora, koja može biti podsticajna ako se koristi na pravi način, ili destruktivna ako se zloupotrebi.

Miljanović je imao brojne izložbe po regionu i inostranstvu, pobednik je Henkel Art Award 2009, a njegov rad je zapažen i u Njujorku, Italiji, Francuskoj i Nemačkoj. Zahvaljujući postavci Vrt uživanja, Bosna i Hercegovina je dobila priliku da se nakon deset godina ponovo pojavi na Bijenalu u Veneciji. Izložba Vrt uživanja bila je postavljena i u Muzeju savremene umetnosti Republike Srpske u Banja Luci do 26.januara 2014. godine.

http://www.mladenmiljanovic.info/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s